Kāpēc rakstniekam Otto Ozolam nepietika ar vienu “Alfa” kursu?
Pirms pāris gadiem rakstnieks un publicists Otto Ozols — īstajā vārdā Mārtiņs Barkovskis — kopā ar savu sievu Kristīni, radinieces aicināts, sāka apmeklēt “Alfa” kursu Rīgas Āgenskalna baptistu draudzē. Caur šo kursu abi ienāca draudzē — atvērti, smaidīgi, draudzīgi, aizrautīgi. Tādus es viņus personīgi pazīstu gan kā savas draudzes locekļus, gan kā kopīgas starpkonfesionālas Bībeles studiju grupiņas biedrus. Publiskajā telpā ir vairāk zināms Otto Ozola skarbais ”sargsuņa” tēls — ”DELFI”, ”La.lv” un citās slejās viņš, kā pats saka, “sauc lietas īstajos vārdos”: raksta par zagļiem, meliem utt. Intervijā žurnālam “Ieva” viņš reiz skaidroja, ka, esot kristietim, viņš jūtas atbildīgs norādīt uz grēkiem, ko izdara augstās amatpersonas. Šis nebūs raksts par Otto Ozola dzīvi, tomēr tajā atklājas gan viņa skarbums un prāta apsvērumi attieksmē pret pasauli, kurā dzīvojam, gan arī aizrautība, patriotisms, galu galā – Ticība. Pārpublicējam Otto Ozola pārdomas par “Alfa” kursu un kristietības nozīmi kā tādu, ko viņš rakstīja draudzes avīzei. Laikā, kad visiem vēl svaigā atmiņā bija “Maxima” traģēdija, kad, sabrūkot veikalam, dzīvību zaudēja 54 nevainīgi cilvēki…
Aija Volka, TUVUMĀ galvenā redaktore
Protams, tas ir joks, ka paliku uz otro gadu “Alfa” kursā. Patiesībā ar prieku piedalos tajā jau otro reizi. Pēc pirmā “Alfa” kursa pieteicos kā brīvprātīgais virtuves darbos. Rīgas Āgenskalna baptistu draudze šo vēlmi neuzklausīja. Iespējams, nebija pārliecināti par manām kulināra spējām. Tomēr iespēja piedalīties vēlreiz [..] tomēr tika dota — kā grupas vadītāja palīgam. Mazliet smaidot saku — darboties kā pusvadītājam.
Atceros kādu gudru domu par ārkārtīgi delikāto, gandrīz neiespējamo misiju — ieteikt otram labu grāmatu.
Reizēm gadās, ka tu ar mirdzošām acīm mēģini otram izstāstīt, cik kāda nule izlasīta grāmata ir laba, aizraujoša un cik daudz esi no tās smēlies. Bet uzrunātais tikai māj ar galvu un saka – jā, jā, es padomāšu. Un drīz vien šo sarunu ir aizmirsis. Ne tādēļ, ka esi nepārliecinoši stāstījis vai cilvēks gribētu jūs ignorēt. Vienkārši grāmatām piemīt mazliet brīnumaina īpašība – tās mēdz jūs atrast pašas, tās jūs uzrunā tieši tajā mirklī, kad esat tai gatavs, kad prāts un sirds ir gatava pieņemt vēstījumu.
Ar “Alfas” kursu, savā ziņā, ir līdzīgi. Tas gan nenozīmē, ka nav jādalās ar līdzcilvēkiem par tajā piedzīvoto un, pats galvenais, uzzināto. Tomēr jāatceras, ka “Alfas” kurss nav nekāds lipīgs dižpārdoklis kā, piemēram, grāmata “Grejas piecdesmit nokrāsas”, par kuru masu histērijā gaudo, skaita miljonus visi mediji un nenoturīgi indivīdi mēdz sabrukt zem šī spiediena, bezcerīgi mēģinot tajā kaut ko atrast. Diemžēl reizēm tā mēdz notikt, ka cilvēki pakļaujas bara instinktam, nevis ieklausās tuvākajos draugos.
Grāmatu, kurā mierinājumu un atbildes uz lielākajiem dzīves jautājumiem meklējuši un raduši miljoniem cilvēku cauri gadsimtiem. Runa ir par grāmatu, kas patiesībā ir daudz kas vairāk — Vēstījums. Tas ir Vēstījums, kas izturējis pašu lielāko grāmatas pārbaudījumu — Laiku un lasītāju uzticību. Tas nekad nebūtu iespējams, ja tā būtu vienkārši grāmata. To spēj vienīgi kaut kas tāds, kas ir daudz vairāk kā vienkārši domas savirknētas burtos, vārdos un teikumos un uzdrukātas uz papīra. Protams, runa ir par Bībeli.
Bībeles izpratne – izglītota eiropieša pamats
“Tev nebūs zagt”, nevis “Tu vari mazliet pazagt, tikai neaizmirsti mazliet padalīties ar citiem”
Mazliet atkāpjoties — [..] sāpīgie pārdzīvojumi, [..] traģiskie notikumi (veikala ”Maxima” sabrukšana), mulsums un ticības zudums nākotnei zināmā mērā balstās uz to, ka daļa sabiedrības ir ignorējusi tieši desmit baušļos ieliktās pamata domas. Vēl vairāk — krituši kristīgajā kultūrā stingri nosodītajos alkatības un pieticības trūkuma grēkos. Kas vadīja tos cilvēkus, kas uzbūvēja nāvīgo dzelzsbetona “kāršu namiņu”, kas brūkot izdzēsa 54 nevainīgu līdzcilvēku dzīvības? Tas notika tādēļ, ka daudzi aizrāvās ar alkatīgu dzīšanos pēc naudas, naudas, naudas…, greznuma un lepnuma. Darot to vājprātīgi lēti, pavirši, skrienot pa galvu pa kaklu pēc lielākas un spožākas naudas kaudzes. Nu viņu rokas un sirdsapziņas ir aptraipītas ar asinīm. Ja viņi kaut reizi būtu mazliet apstājušies pirms sava vājprāta skrējiena un pajautājuši paši sev vismaz dažus ārkārtīgi būtisku jautājumus, vai tad būtu likuši savus parakstus zem paviršiem būvprojektiem, paverdzinājuši līdzcilvēkus ar draudiem spiežot sēdēt kasēs, ignorējot neatlaidīgus trauksmes signālus līdz dzelzsbetons gāžas virsū?
Ir svarīgi meklēt un rast atbildes pirms, nevis pēc milzu nelaime ir nākusi. Daudzi, iespējams, steigs saukt pēc bargas tiesas un soda. Bet pirms metam akmeņus ir vērts jautāt, cik reizes neesam dāvājuši savas balsis un varu tiem, kuri apgrēkojušies pret vienkāršo un skaidro Septīto bausli.
Kristieši palīdzēja latviešiem kļūt par izglītotāko tautu 19. gs Eiropā
Kristieši arī likuši pamatus Latvijas neatkarībai. Varbūt kāds sarauks uzacis un jautās — kāds tai sakars ar kristīgo kultūru? Atbilde ir vienkārša — atliek tikai atšķirt vēstures grāmatas un uzzināt pārsteidzošo faktu, ka 18./19. gadsimtā latvieši bija viena no visizglītotākajām tautām Eiropā. Jā, Latvijas teritorijā 19. gadsimtā lasīt un rakstīt prata 80- 90% iedzīvotāju. Salīdzinoši Francijā augsti izglītota bija vien šaura aristokrātu elite, vien kādi 5%, pārējā tautā šis skaitlis bija niecīgs, apmēram 30%.
Lasītprasme bija patiesi izšķiroša Latvijas tautas nākotnei. Nenoliedzams fakts, ka pirmā grāmata, ko cilvēki tajos laikos iemācījās lasīt un saprast, bija tieši Bībele. Tas saistīts ar tolaik ļoti populāro hernhūtiešu kustību jeb brāļu draudzēm. Viņi, līdzīgi kā mūsdienās “Alfas” kursa veidotāji, uzskatīja, ka katram ir jāspēj izlasīt un saprast Dieva vārdu. Tādēļ darīja visu, lai vienkāršajiem ļaudīm būtu pieejama laba pamata izglītība. Viens no Latvijas tā laika izcilās izglītības sistēmas aizsācējiem, tautas dziesmu vācējs un harmonizētājs, ērģelnieks, latviešu kora mūzikas pamatlicējs un profesionālās mūzikas aizsācējs Jānis Cimze ir lielā mērā saistīts ar šo kustību. Viņa darbs sekmējās, pateicoties tieši hernhūtiešu iepriekš izveidotajiem izglītības centriem.
Tā nav sagadīšanās, ka viena no Latvijas apgaismības tēva, modernās valodas pamatlicēja Raiņa būtiskākais darbs ir Vecajā Derībā balstītā traģēdija “Jāzeps un viņa brāļi”. Arī tā nav sagadīšanās, ka Krišjāņa Barona vāktajās tautasdziesmās ārkārtīgi bieži tiek uzrunāts Dievs. Spītīgie, izglītotie un neatlaidīgie latvieši, sapņojot par savu brīvu un neatkarīgu valsti, nevērsās ar lūgšanām ne pie ķeizariem, ne pie lielvarām. Baumaņu Kārlis uzrakstīja vārdus, kurus dziedam jau gadsimtos “Dievs, svēti Latviju!”. Der atcerēties, ka 19. gadsimta nogalē tas šķita tāls un gandrīz neiespējams sapnis. Tomēr pienāca brīdis, kad šī lūgšana tapa sadzirdēta un brīvība dāvāta.
Politisks konflikts, nevis latviešu un kristīgās ticības
Lai pārkāptu aizspriedumu grāvim, nepieciešama drosme
Pat vienkāršā ceļojumā uz Parīzi nevar doties bez kristīgās kultūras pamatu zināšanām. Pat vairāk – ir jābūt ne tikai zināšanām, bet arī izpratnei par tās garu un būtību. Bez tā visa nav jēgas doties uz Luvru, kur lielākā daļa darbu ir balstīti tieši kristīgajā kultūrā, nemaz jau nerunājot par Parīzes Dievmātes katedrāli. Bez šīm zināšanām jūsu ceļš Parīzē varētu būt vien no Eifeļa torņa uz Disnejlendu, kas, protams, arī ir ceļš, bet varbūt ne vienīgais, ko mērot senas un dziļas kultūrtautas pārstāvim…
Par “Alfa” kursu jau esam rakstījuši, publicējot Vitas Dreijeres pieredzi Vecās Sv. Ģertrūdes draudzē.
“Alfa” kursi drīzumā:
Rīgas Vecā Sv. Ģertrūdes draudzē no 20.septembra
Rīgas Sv. Marijas Magdalēnas draudzē no 25.septembra
Rīgas Āgenskalna baptistu draudzē no 27.septembra
Dubultu ev.lut. draudzē no 28.septembra
Ogres ev.lut. draudzē no 28.septembra
Engurē Skolas ielā 5 no 30.septembra
JAUNĀKIE KOMENTĀRI