Pasaka par darba rīkiem
Reiz galdnieku darbnīcā sarunājās darba rīki. Viens ierosināja: “Izmetīsim ārā no kopienas smilšpapīru, jo viņš vienmēr berž tuvāko. Mums taču to nevajag”. Otrs ierosināja: “Izmetīsim ārā āmuru, kuram ir smags raksturs”. Vēl cits teica: “Arī zāģis jāmet laukā, jo viņš visus zāģē ar saviem zobiem”. Kāds piemetināja: “Naglas arī nav vieglāk paciešamas! Kā var sadzīvot ar to, kam tik asa mēle!” Visi jau sāka runāt reizē.
Bet ienāca galdnieks. Visi apklusa. Galdnieks paņēma ēveli, noēvelēja gludu, tad cirvi, zāģi, āmuru un citus darba rīkus. Visi tam noderēja. Viņš neko nemeta prom. Galdnieks izmantoja visus darba rīkus, kuriem bija tik slikti raksturi. Galu galā viņš pagatavoja skaistas lietas.
Bet, lai tās būtu vēl skaistākas, pietrūksti tu!
Šī ir garīgā vadītāja, pedagoga un psihologa, saleziāņu mūka Amadeo Cencīni pasaka. Tā norāda uz ļoti svarīgu aspektu: integrācijas lomu kopienā vai ģimenē, kur katra persona ir svarīga. Visi strādā kopā, kas nenozīmē tikai virzienu no labā uz slikto, arī ne tikai piedošanu un atzīšanos grēkos, bet
spēju izdabūt labo, pozitīvo potenciālu, kas ir paslēpts katrā cilvēkā, katrā darbībā, un rada kopējo labumu.
Žēlsirdīgs skatiens neslēpj realitāti, negrib redzēt tikai labo izliekoties, ka ļaunā nav. Žēlsirdība ir aktīva, tā maina, rada labo no ļaunā, būvē māju visiem ne tikai no atlasītajiem akmeņiem vai ķieģeļiem, bet arī no gružiem (lasi- grūtiem raksturiem).
Mēs visi esam atbildīgi par sabiedrības ļaunumu, ģimenes locekļu ļaunumu, par savām vājībām. Nav labi, ja kopienā ir divas grupas: tie, kas vienmēr aizrāda, un tie, kuriem aizrāda. Šādos gadījumos neviens neiegūst.
Ja ir nepieciešams aizrādīt, tad tikai mīlestībā un laipni.
Varam mācīties no Dieva, kas ir vislabākais pedagogs.
“Bet, ja tavs brālis grēko, tad noej un pamāci viņu zem četrām acīm; kad viņš tev klausa, tad tu savu brāli esi mantojis. Un, ja viņš neklausa, tad pieaicini vēl vienu vai divus, lai no divu vai triju liecinieku mutes katrs vārds tiek apstiprināts.” /Mateja evaņģēlijs 18.nodaļa 15.-17.pants/
“Mēs jums liekam pie sirds, brāļi, pamācait nekārtīgos, iedrošinait bailīgos, palīdziet vājajiem, esiet pacietīgi pret visiem!” /Pāvila 1.vēstule Tesaloniķiešiem 5.nodaļa, 14.pants/.
Aizrādījumiem jābūt pilniem mīlestības, nevis dusmās. Ne par visām vājībām jāaizrāda otram, tas jādara par vissvarīgākajām lietām, vērtībām. Ja aizrādījumu, kas ir kā sāls zupai, ir par daudz, tad zupa nav ēdama.
Labāk ir slavēt otru par to labo, ko redzam otrā cilvēkā.
Neviens nav gatavs pieņemt pilnu patiesību par sevi. Patiesība ir grūta visiem. Pajautā pirms aizrādi otram, varbūt viņš nemaz tā nedarīja un to, ko aizrādi, neveica. Ja aizrādīšana ir otra aizvainošana un kacināšana, tad tā nav evaņģēliska.
Cilvēki dalās dažādos tipos.
Bailīgais
Bailīgais cenšas darīt visu, lai nebūtu konflikta, jo baidās no negatīvas reakcijas. Viņš redz, ka nav darīts pareizi, bet klusē. Viņam derētu kaut vai pēc laiciņa izrunāties un tam, kurš rīkojies ļauni, norādīt pieklājīgi, ka robežas ir pārkāptas.
Autoritārais
Autoritārais tips ir tāds, kurš nemitīgi citiem kaut ko aizrāda, un tā kļūst nepanesams. Viņa kritiku grūti pieņemt. Bieži tāds savas problēmas uzmet citiem, ko sauc par projekciju, vai arī skabargu redz citos, bet baļķi savā acī neredz”.
“Jeb kā tu vari sacīt uz savu brāli: laid, es izvilkšu skabargu no tavas acs, – un redzi, baļķis tavā paša acī? Liekuli, izvelc papriekš baļķi no savas acs un tad lūko izvilkt skabargu no sava brāļa acs.” /Mateja evaņģēlijs 7.nodaļa 4.-5.pants/
Pesimists
Pesimists domā, ka nav vērts neko teikt, jo neredz otrā neko labu, neredz, ka viņš varētu laboties. Tas arī nesniedz atbalstu.
Taisnīgais
Taisnīgais sevi visur attaisno, otru nosoda, aizrāda otram asi un ar pārliecību, ka tam taisnība. Tas arī nav labi, jo otrā kurpēs nevar ielīst.
Atriebīgais
Atriebīgais tips paziņo: “Neaiztieciet mani, es varu slikti reaģēt!” Viņš tūlīt otram sadod pamatīgi. Viņš vienmēr grib palikt uzvarētājs, arī tas nav labi.
Pārjūtīgais
Pārjūtīgais vienmēr apvainojas, nav gatavs, lai tam aizrāda. Tas jāņem vērā, ja vēlas gūt labu rezultātu garīgajā vadībā, tad tādam jāaizrāda īpaši delikāti.
JAUNĀKIE KOMENTĀRI