Guna Sniedziņa: Lūgšana ir mans garīgais skābeklis
Pēc vairāku gadu darba reklāmas biznesā un izmēģinātiem dažādiem citiem darbiem Guna Sniedziņa, būdama luterāne, devusies uz Šveici, kur kā postulante dzīvo Granšānas (Grandchamp) kopienā. Guna kopienā iepriekš divas vasaras pavadīja kā brīvprātīgā. Pirms aizbraukšanas sazvanoties, viņa paguva pastāstīt, kā pako savas drēbes, kuras atdos labdarībai. Līdzi uz Šveici – tikai pats minimums. Šī intervija bija pirms viņas aizbraukšanas: par viņas lēmumu, kā arī par dažādiem dzīves pārbaudījumiem un Gunai īpašo tēmu — lūgšanu dzīvi. Starp citu, pateicoties Gunas atsaucībai, kopīgi dibinājām Kristīga dzīvesveida izpētes fondu un lolojām sapni par šo jauno starpkonfesionālo mediju “TUVUMĀ’’.
Liecība par Dieva mīlestību un vadību
Pirms pāris gadiem smagi saslimu, ārstiem neizdevās man palīdzēt un ļoti smagi piedzīvoju, ka nespēju vairs darīt gandrīz neko no tā, kas man ir bijis svarīgs. Tajā laikā mācījos, ka manu vērtību nenosaka un neveido manas spējas vai darbi.
Viens cilvēks man atlaida ļoti lielu parādu, laiku pa laikam kāds noziedoja naudu, lai gan nekad nevienam neko nelūdzu, citi cilvēki ļoti dāsni pateicās par darbu, ko biju gatava darīt brīvprātīgi, arī draugi neaprakstāmi iepriecināja, savu mīlestību apliecinot arī ļoti praktiski. Tā rezultātā no finansiālajām saistībām tagad esmu brīva, un man tas ir neiedomājams brīnums. Man tādai Dieva vadībai noticēt ir vēl īpašāk, nekā piedzīvot fizisku dziedināšanu.
Šī mana liecība ir stāsts par Dieva mīlestību, par to, kāds Viņš ir, cik gādīgs un rūpīgs. Taču, šādas liecības lasot un dzirdot, bieži sākam neveselīgi domāt kategorijās “kāpēc man tā nenotiek, ko es daru nepareizi, kas man jādara citādi”, lai gan runa taču nav par kaut kādas pareizās receptes atrašanu visu problēmu risinājumam, bet gan par to, kāds ir Dievs, kurš mūs ļoti, ļoti mīl.
Ko Tev nozīmē nauda?
Es domāju, ka nauda ir vienkārši līdzeklis kaut kādu pamatvajadzību apmierināšanai, tas noteikti nav mērķis vai kaut kas, kas veido mūsu vērtību, tāpat kā to, manuprāt, neveido mūsu sasniegumi, panākumi, prasmes vai nosacīta gudrība. Manī pamazām aug paļāvība, ka Dieva vadībā arī nākotnē man nekā netrūks, jo ne mats no manas galvas nenokrīt bez Viņa ziņas.
Man ir tuvs 4. gadsimta svētā Ambrozija teiktais: “Ja tavā skapī ir divi krekli, tad viens pieder tev, un otrs — tam, kuram krekla nav”.
Prom no ikdienas
Klusuma lūgšana
Galvenais ir vienkārši sākt, uz mirkli no visa atslēgties, lai nāktu Dieva priekšā. Kādreiz ir vienkārši fiziski jāpieceļas un jāaiziet līdz savai lūgšanu vietai, un tad jau Dievs pats nāk palīgā.
Kādu laiku mēģināju sevi disciplinēt, katru dienu lūdzot vienā un tajā pašā veidā, taču drīz vien sapratu, ka tas man ne vienmēr ir auglīgi. Līdz ar to lūgšanas forma man šķiet sekundāra, galvenais ir savā dienas skrējienā atrast kaut vai nelielu brīdi, kas veltīts tikai un vienīgi lūgšanai.
Es domāju, ka stāsts nav par mūsu tuvumu Dievam, bet par to, cik Dievs ir tuvu mums. Man arvien vairāk šķiet, ka Dievs vienmēr ir vienlīdz tuvu saviem bērniem, jautājums ir tikai par to, cik atvērti mēs esam Viņa tuvumam, varbūt to pašu spēkiem ne vienmēr varam ietekmēt, un cik ļoti to apzināmies. Var gadīties, ka kristietis dzīvo ar sajūtu, ka Dievs ir ļoti tālu, bet tad ir sev jājautā, kas liek tā justies, vai to neietekmē cilvēcīgās attiecības, kuras projicējam uz Dievu, piemēram, ja piedzīvoju sāpīgu atraidījumu cilvēcīgajās attiecībās, tad, ja neesmu uzmanīga un vērīga, var sākt likties, ka arī Dievs ir atraidošs, mani “negrib redzēt”, ir nepiedodošs, bet tam ar Dievu parasti ir mazs vai nav nekāda sakara.
Man patīk rakstnieka Endrjū Mureja teiktais: “Lūgšanas spēks gandrīz pilnībā ir atkarīgs no mūsu spējas aptvert,kas ir tas, ar ko mēs runājam”.
Svarīgi katras lūgšanas sākumā caur Dieva slavēšanu pašai sev atgādināt, kas un kāds ir Dievs, pie kura tagad vēršos un kura priekšā nāku, ko zinu par Viņu no Rakstu patiesības, nevis savām tā brīža sajūtām vai pieredzes. Kādreiz, kad lūdzam lūgšanu “Nāc, Svētais Gars,” domāju — mēs jau nelūdzam, lai Gars pie mums nāk no kaut kādas tālienes, mēs lūdzam, lai varam Garam atvērties, lai vienmēr klātesošais Gars ienāk mūsos vēl dziļāk un palīdz apzināties Viņa klātbūtni un tuvumu.
Laika ritējums… No kā atkarīgs, vai tas steidzas vai velkas?
Sarovas Serafims, piemēram, ir teicis: “Atrodi iekšējo mieru, un tūkstoši ap tevi izglābsies”.
Tipiski, ka, ejot ceļu uz iekšējo klusumu, prātā nāk visādas domas un atmiņas, kas mēģina novērst uzmanību, un parasti jau tās nav pozitīvas. Ir dažādas metodes, kā ar to cīnīties — kādreiz iesaka tām vienkārši nepievērst uzmanību, kādreiz iesaka rīkoties tieši pretēji, katru domu it kā ieaicināt savā klusumā, pieņemt to un tad atlaist to brīvībā.
Domāju, ka cilvēkiem, kas to nav praktizējuši, tā var izklausīties kā tukša ņemšanās pašam ar sevi un savām domām, tāpēc pateikšu to vēl citiem vārdiem — iekšējais klusums, manuprāt, iet roku rokā ar nepārtrauktu lūgšanu, uz ko mūs aicina Jēzus. Nedomāju, ka Viņš aicina uz prāta konstruētu vārdu plūdiem, es domāju, ka Viņš runā par mūsu sirds lūgšanu, kas parasti atraisās iekšējā klusumā. Lai to piedzīvotu, vienmēr nemaz nav vajadzīgs ārējais klusums, to var piedzīvot arī skaļā cilvēku pūlī vai pārbāztā trolejbusā.
Tomass Mērtons ir teicis, ka “visu kristiešu dzīvei vajadzētu vienlaikus būt dziļi kontemplatīvai un aktīva darba bagātīgi piepildītai”, un es pati soli pa solim tādu dzīvi — vai drīzāk tiekšanos uz to — piedzīvoju kā auglīgu. Tas palīdz dzīvot cilvēcīgi, ar abām kājām iesakņotam apkārtējā realitātē, vienlaikus ar sirdi pievēršoties Radītājam.
Man šķiet, ka es klusumā, šajā īpašajā laikā ar Dievu, kļūstu par nedaudz patiesāku, mierīgāku un labāku cilvēku.
Bieži atgādinu sev teicienu: “būt pazemīgam nenozīmē domāt par sevi sliktu, tas nozīmē mazāk par sevi domāt”.
Ilgās pēc kristiešu vienotības
Es zinu, ka daudzi man nepiekritīs, bet es nespēju saskatīt kādu kristīgo konfesiju kā izteikti pārāku par citām — visās ir Dieva dārgumi, un visās ir nepilnības. Dievs ir vadījis tā, ka esmu nonākusi Ģertrūdes draudzē, kas pieder luteriskajai baznīcai, un es tajā jūtos labi un iederīgi. Man šķiet ārkārtīgi svarīgi katram kristietim būt iesakņotam Dievā caur kādu konkrētu baznīcu, konfesiju, draudzi, taču man ir būtiski ar to neaprobežoties, mācīties no citiem, kalpot kopā ar citiem, veidot attiecības arī ar citu konfesiju un patiesībā arī reliģiju, un uzskatu cilvēkiem, neiesūnot tikai savā draudzē, baznīcā un komforta zonā. Lai gan manī kādreiz ir sarosījusies neizpratne vai nepatika par kaut ko savā draudzē vai visā baznīcā, esmu centusies neļauties vilinājumam no tā novērsties vai pat mainīt draudzi vai baznīcu.
Ticu, ka risinājums nav labākas vietas meklēšanā, bet gan atvadīšanās no savām ilūzijām vai priekšstatiem, kuros kādu cilvēku vai organizāciju esmu idealizējusi, un tas, protams, var būt arī sāpīgs process. Līdzīgi šķiet ar konfesijām — neredzu savu kā kristietes ceļu kā ideālākās vai pilnīgākās konfesijas meklējumus. Ar tādu attieksmi ejot, agri vai vēlu nāksies vilties katrā no konfesijām, baznīcām un draudzēm. Iesakņoties tur, kur esmu, bet ar to neaprobežoties un tajā “neierāmēties” — tas mani personīgi uzrunā vairāk. Protams, kādreiz tieši draudzes vai konfesijas maiņa ir veselīgākā rīcība. Es nekādā ziņā neesmu pret to, taču neredzu to kā savu ceļu.
Lielāko daļu no visām reliģijām iespējams vienkāršot un pat primitivizēt līdz tam, ka tās aicina mīlēt Dievu un vienam otru un ka Dievs ir mīlestība, žēlsirdība.
Kādreiz domāju, kā tāds bērns vai pusaudzis jūtas, pirmoreiz sadzirdot, ka viņa ticība citiem šķiet, maigi izsakoties, pilnīgi nepareiza, aplama un maldīga. Esmu lasījusi stāstus, kā Dievs citu reliģiju ticīgajiem ļoti dzīvi atklājas sapņos, un tas pamudina viņus mainīt savas dzīves un kļūt par kristiešiem, bieži vien pat tāpēc tiekot izslēgtiem no ģimenes un radu loka. Paldies, ka man nekas tāds nav jāpiedzīvo un ka mans ticības ceļš varējis būt tik vienkāršs!
Mani emocionāli aizkustina stāsti par gadījumiem, kad kristieši un islāmticīgie mīloši līdzāspastāv bīstamos, pat kara apstākļos — kamēr vieni lūdz, tikmēr otri taisa ap viņiem drošības mūri.
Nezinu, kāpēc, taču sieviešu ordinācijas jautājums man ir svarīgs un pat sāpīgs — tieši veids, kā par to runājam. Diemžēl nereti mēs, draudžu locekļi, par kādiem baznīcā aktuāliem jautājumiem vairāk varam uzzināt no tendenciozām un tāpēc ļoti kritiski lasāmām publikācijām plašsaziņas līdzekļos, nekā no pašas baznīcas.
Es saprotu, ka ordinācija ir ļoti sarežģīts un neviennozīmīgs jautājums, bet jūtīgi uztveru katru reizi, kad diskusijas par to notiek emocionāli, ar virspusējiem un stereotipiskiem argumentiem un izvēršas nevis par Dieva patiesības meklēšanu šajā jautājumā, bet par aizvainojošām diskusijām par, piemēram, sievietes līdzvērtību un vērtību vispār.
Man ir svarīgi un pat sāpīgi ļoti daudzi ar baznīcu saistīti jautājumi, es, protams, nezinu atbildes uz tiem vai to, kā būtu pareizi, bet savu vietu tajos redzu kā būšanu lūgšanā par mūsu kopīgo ceļu uz vienotību un izlīgšanu kā zīmi pasaulei.
Daudz lūdzu par civilizēta dialoga veidošanos starp kristiešiem un citādi domājošajiem, it sevišķi sarežģītajos jautājumos par ģimenes lomu, viendzimuma laulībām, bēdīgi slavenajiem “tikumības grozījumiem” u.c. Man šķiet, ka bieži tajās esam kaislīgi, neapdomīgi, emocionāli, neracionāli, un tā apkaunojam sevi, visus kristiešus, baznīcu un pašu Dievu.
Es ilgojos, lai katram cilvēkam, kuram ir interese par Dievu, būtu vieta mums baznīcā blakus un es ticu, ka grūtā ceļā mācoties mēs šo ceļu ejam.
JAUNĀKIE KOMENTĀRI