Aija Volka: “Vai pseidokristietība? Pandēmijas laika grēki, kurus nenožēlojam” (+ VIDEO)
”Labāk ir pēc grēksūdzes un altāra sakramenta saņemšanas nomirt ar ”Covid-19” un nonākt paradīzē, nekā bailēs par savu dzīvību neizsūdzējušam grēkus nomirt un nonākt ellē!” – ar šādu domugraudu 1. decembrī sociālajā tīklā ”Facebook” klajā nāca Ogres un Suntažu Evaņģēliski luteriskās draudzes mācītājs Mārtiņš Kalējs. Atziņa izraisīja spraigu diskusiju,- tika izteikti apvainojumi liekuļošanā, sektantismā, provocēšanā, sātanismā, filozofēšanā, ordinētu mācītāju neuzskatīšanā par autoritāti, nedzīvā ticībā… Bez šiem pārmetumiem – no citām līdzīgām kristiešu sarakstēm- varam uzskaitīt vēl virkni apsūdzību, ar kurām kristieši mētājas savā starpā, turklāt, kas vienam ir grēcīga rīcība, otram ir gluži pretēji- viscēlākās rūpes un mīlestība pret tuvāko (”visu, kas taisns, apgriežat otrādi” (Michas, 3:9). Kādos jautājumos mēs vispār vairs nonākam līdz nožēlai? Kāda loma šobrīd ir Baznīcai? Apkopoju šī laika iezīmes no personīga skatu punkta. Ar šo apceri nepārstāvu visas ”Tuvumā.lv” komandas nostāju teoloģiskos jautājumos.
Iztiekam bez Svētā Vakarēdiena
M. Kalējs: ”Grēku piedošanu saņemam Grēksūdzē un Svētajā Vakarēdienā ticībā Kristum, un nekā savādāk. (..) Sakramenti ir Dieva žēlastības līdzekļi, caur kuriem Viņš dāvā grēku piedošanu, attaisnošanu un ticību. [..] Šādi rituāli ir trīs: Kristība, Svētais Vakarēdiens un Bikts jeb Grēksūdze. (..) Nevar ticēt un tad gadiem nekristīties. Nevar nokristīties un pēc tam gadiem nespert soli draudzē, nesūdzēt grēkus (nekādā formā) un nesaņemt Altāra Sakramentu, tāda ticība ir mirusi. Mēs nerunājam par izņēmumiem, gāja uz kristību un nepaspēja u.c. (..) Sekojoši kristieša aicinājums (kamēr Dievs kristieti svētdara līdz pat nāvei) ir ikdienas lūgšana, ikdienas Dieva Vārda lasīšana dzirdēšana un pārdomāšana, svētās dienas svētīšana kopība – draudzē un Mīlestības parādīšana tuvākajam ikdienas dzīvē, jeb kalpošana. (..) Ja cilvēkam bija iespēja saņemt Sakramentu un viņš to neizdarīja nevis tāpēc ka nebija iespējas vai veselības, bet tāpēc ka bija svarīgākas lietas darāmas, tāds ir kā viesis Debesu kāzās bez ķēnišķīgām drēbēm un tiek izmests ārā.”
Voldemārs EL: ”Sakramentu nesaņemšana nav pazudinoša, bet sakramentu noniecināšana. [..] Ja kāds mirst (un ir vienalga, vai kovids, vai kas cits ir iemesls) bez grēksūdzes un Svētā Vakarēdiena, bet, gluži kā noziedznieks pie krusta līdzās Kristum, piesauc Jēzu, viņš mirst mierā kā Stefans. Un velti jūs piesaistāt pestīšanas drošību savam amatam...”
Šovasar, kad ārkārtas situācija bija atcelta, viendien ar zīdaini apmeklēju draudzi, lai viņu svētītu. Vecākos bērnus atstājām mājās, jo bija apslimuši. Pāris dienas pēc svētīšanas saslima arī zīdainis, nonācām slimnīcā ar vidusauss iekaisumu. Veicām arī Covid-19 testu vecākajam bērnam un vīram, kas izrādījās negatīvi. Tobrīd skaudri apzinājos, kāda ir mana atbildība – ne vien tikai par saviem bērniem, bet par visu draudzi. Ja tests būtu pozitīvs, visa draudze nonāktu pašizolācijas režīmā. Tā kā mūsu ģimenē ir arī seniori un cilvēki ar hroniskām saslimšanām, tai skaitā vēža slimnieks, tad vēl jo vairāk valdības aicinājums ievērot ierobežojumus citu labā ir kalpojis par morālu motivāciju.
”Jo, kur divi vai trīs ir sapulcējušies Manā Vārdā, tur Es esmu viņu vidū.” /Mateja evanģēlijs 18.nodaļa 20.pants/
Tātad, šāda var izpausties kristieša ikdiena bez sakramentiem. Esmu kādās diskusijās par saviem uzskatiem izsmieta par pseidokristieti- jo manās atklāsmēs atsaucos uz ”mazgājam rokas, divi metri, svaigs gaiss”. Bet valdības vēstījums- aicinājums rūpēties par citiem- man patiešām šķiet morāli pamatots.
Būšu darījusi labāko, ko zināju darīt, ar vislabākajiem nodomiem.
Pat, ja vēlāk izrādīsies, ka vienai vai citai rīcībai nebija zinātniska pamatojuma, vai pat, ja pa to laiku Latvijā vai pat visā pasaulē savtīgos nolūkos notiek kādas Dievam nepieņemamas lietas, jo – par to katrs grēkojošais pats individuāli atbildēs Dieva priekšā.
Manā gadījumā, protams, ir laimējies, ka esmu paguvusi kristīties, kā arī laulāties pirms šāda pandēmijas laika. Labi, ka vispār vīru atradu publiskā izklaides vietā, kurš šogad- ja būtu jauniete- nebūtu! Sakraments kā kristības vai laulības man nozīmē būtisku publisku apliecinājumu tam, kam ticu un kādā apsolījumā dzīvoju. Tai pat laikā ikdienā mēs šobrīd ik uz soļa varam realizēt publisku apliecinājumu ticībai. Pat ar sociālo mediju starpniecību. Publisku ticības apliecinājuma iespēju neviens mums nav atņēmis.
Ja runājam vēl par citām baznīcas funkcijām, tad baptistu tradīcijā nenodarbojamies ar eksorcismu, nerīkojam atsevišķi dziedināšanas dievkalpojumus vai evanģelizācijas masu pasākumus. Nepraktizējam mācītāja aicināšanu sniegt vēl pēdējo sakramentu uz nāves gultas. Nebučojam svētas ikonas vai krustus. Nesvētām ūdeni. Neuzskatām, ka baznīcas telpa ir svētāka vieta par citām. Līdz ar to faktiski savu ticību baptists var praktizēt tīri labi arī televīzijas vai interneta tiešraides formā, un, protams, draudžu vadītājiem to apzināties ir skaudri… Jo, ja galvenais akcents ir uz personīgām attiecībām ar Dievu un ticības apliecināšanas ikdienas dzīvē un dzīvesveidā, tad ir tik labi saprotama tendence, kas vērojama jau pēdējos gados, – veidoties jaunām neatkarīgām mājas draudzēm, mājas lūgšanu grupiņām u.tml. Visdažādākās draudzes – bez skaidra konfesionāla rāmja- ir veidojušās tieši, atšķeļoties no baptisma. Protams, pavisam cits izaicinājums savai eksistencei un tradīcijām ir citos kristiešu virzienos. Bet, izrādās, video tiešraides itin labi sāka praktizēt arī citas konfesijas, un arī arvien vairāk mācītāju ir sasniedzami ar telefona zvanu, īsziņu un ”messanger” palīdzību… Kas var liegt kalpot- satiekoties aci pret aci- pat ar visām maskām un dezinfekcijas līdzekļiem? Protams, šādā atvērtā globālā ”virtuālā baznīcā” dzīvojot, ir daudz grūtāk ierobežot cilvēku prātus domāt par Dievu vienā šablonā… Būs daudz jautājumu, uz kuriem negribēsies tērēt laiku atbildēt un tad tik vienkārši ir pateikt: ”Sātan, atkāpies!”…
Sadzīvojam ar bailēm
Kopš tās dienas katru reizi, kad izdzirdu ātrās palīdzības sirēnas, lūdzu par tiem cilvēkiem, kas nonākuši nelaimē.
Nemaksājam desmito tiesu
Kāda kuram situācija, to jau atkal vislabāk zina tikai Dievs.
Nemaksājam nodokļus
Turpinot par finanšu jautājumiem, vēl viens interpretējams grēks ir par nodokļu maksāšanu. Kristiešu vidū ir plaši izplatīts brīvprātīgs darbs, no kura nav ienākumu, un līdz ar to no tā netiek maksāti nodokļi valstij. Kristīgas organizācijas mēdz maksāt ”palīdzības pabalstus”: pati savulaik tādu esmu saņēmusi no kādas organizācijas un tā man pašai ir rekomendēts darīt.
Tad ir diskutējams par dažādu vienošanos ētiskumu, piemēram, ja reklāmas nolūkos tiek uzdāvinātas balvas konkursam. No šādas dāvanas nemaksājam nodokļus. Gribēdams labu, tu vari izdarīt ”kā labāk” vienam, bet ”kā sliktāk”- citiem…
Es nemaz nerunāju par kristiešiem, kuri mēdz bez čekiem apmaksāt preces un pakalpojumus, par kuriem Valsts ieņēmumu dienests netiek informēts… Apzinos, ka nopirkt kādas paziņas izceptus cepumiņus varbūt šogad būs šai ģimenei izšķirīgi- lai viņi spētu ”savilkt galus kopā”. Tai pat laikā arī saprotu, ka mēs tomēr esam aicināti pēc iespējas maksāt nodokļus, lai par pilsoņu vajadzībām var arī parūpēties cilvēki, kas ir pie varas. Tieši tam viņus deleģējām pār mums valdīt.
Nerūpējamies par mazākajiem
Iepriekš jau pieminēju Bībelē rakstīto aicinājumu – parūpēties arī par bāreņiem, atraitnēm, svešiniekiem… Ja tā pavisam godīgi jāsaka, neesmu sniegusi praktisku atbalstu bezpajumtniekiem, politiskiem bēgļiem, bāreņiem, vientuļiem senioriem (kas nav mani radi) un vēl daudziem citiem dzīves pabērniem. Teorētiski apzinos, ka šobrīd ļoti ļoti vajadzīgs kristiešu atbalsts visiem grūtdieņiem, un mums ar to būtu primāri jānodarbojas, cik nu vien tas ir iespējams. Piemēram, kāda māsa klosterī vāra zupu trūkumcietējiem. Sevi mierinu, ka vismaz varu sniegt informatīvu atbalstu.
Manuprāt, kristiešu draudzēm šis nu ir laiks, kad pēc iespējas jādodas ārā no savām ierastajām telpām, lai kalpotu tiem, kam vajadzīga palīdzība.
Ja ne materiāla, tad varbūt garīgās aprūpes vai psiholoģiska palīdzība, vai arī padoms, kur atrast kontaktpersonu, kura varēs sniegt profesionālu palīdzību. Lūk, šie būtu tie cilvēki, kuri pavisam noteikti būtu jāsūta pie mācītāja M. Kalēja vai kāda cita garīdznieka saņemt sakramentu.
Starp citu, tieši šogad pirmo reizi pamanīju, ka Ventspils katoļu baznīcai vārti vaļā, kas citreiz bijuši aizslēgti bez pievienotas informācijas, kad baznīca būs atvērta un kad tur notiek dievkalpojumi vai kā sazvanīt priesteri. Tā nu var teikt, ka tieši pandēmijas gadā pirmoreiz palūkoju, kā tur izskatās. Jauks bija uzraksts ar aicinājumu – doties evaņģelizēt.
Nepaklausām varai
Sniedzam nepatiesas liecības
Un citi grēki…
Sestdienas grandiozā “tautas sapulce” kļūst arvien mīklaināka; rīkotāji piekāpjas domes prasībām. Avots: jauns.lv
Apceri par grēkiem varētu turpināt vēl un vēl… Kādi cilvēki šausta sevi, nemīlēdami un nepieņemdami sevi un savu dzīvi, vai pat apsverot domu par pašnāvību. Kādi grēko ar lepnību un augstprātību, apsaukādami citus un ”nogalinot virtuāli”. Kādi aiz pasaules glābšanas alkām sabradā ar savu stresu un pārmetumiem savus pašus tuvākos cilvēkus. Vēl citi baidās no vakcīnas un čipa, kaut pašam uz rokas uztetovēts sātanisma simbols. Un tad vēl ir kādi, kas sauc uz Dievu: ”Kur Tu esi? Pierādi, ka Tu vispār eksistē!!!” Un šķiet, ka Dievs klusē… Bet tas nav slikti, ja nonāc klusumā. Jo tieši klusumā vislabāk izmeklēt savu sirdsapziņu, apklusināt pašam savas domas un sadzirdēt Svētā Gara balsi – nevis drūzmējoties Krastmalā 12.12.12….
JAUNĀKIE KOMENTĀRI