Vai Pāvils tiešām ir licis sievietēm draudzē klusēt? Mācītājs Linards Rozentāls diskutēs ar teoloģijas doktori Aļesju Lavrinoviču
30. oktobrī plkst. 18. 30 Rīgas Lutera draudzes centrā notiks pasākums ar nosaukumu “Vai Pāvils tiešām ir licis sievietēm draudzē klusēt?” diskusiju ciklā “Vakara sarunas par teoloģiju”. Pasākuma īpašais viesis būs teoloģijas doktore, juriste Aļesja Lavrinoviča. Sarunu vadīs Rīgas Lutera draudzes mācītājs Linards Rozentāls.
Rīgas Lutera draudzes centrs “jau vairākus gadus darbojas kā garīgās izglītības un pieredzes centrs, kurš piedāvā dažādus izglītojošus pasākumus un pasākumu ciklus ne tikai draudzes locekļiem, bet ikvienam interesentam,” teikts draudzes mājaslapā.
Šī gada 25. septembrī notika pirmā saruna ciklā ”Vakara sarunas par teoloģiju”. Tajā viesojās teoloģijas maģistre Aira Līcīte, kura stāstīja par savu maģistra darba tēmu – “Pazudušā Svētā Gara atgriešanās jeb kā pasaulē atklājas Dieva svētums”.
30. oktobrī būs cikla otrais pasākums, kurā viesosies Aļesja Lavrinoviča, un runās par savas doktora disertācijas tēmu. A.Lavrinoviča publiski jau izteikusi cerību, ka atnākušie jau iepriekš būs sagatavojuši jautājumus, lai diskusija izvēršas tikpat interesanta, kāda bijusi doktora darba aizstāvēšanā.
Kā jau esam rakstījuši, Aļesja Lavrinoviča, rakstot doktora disertāciju Cīrihes universitātē, izpētījusi, ka apustuļa Pāvila pirmajā vēstulē korintiešiem atrodamie panti par sievietēm, kurām draudzes sapulcēs likts klusēt, nepieder pie Pāvila vēstules sākotnēji rakstītā teksta, kas adresēts Korintas draudzei, bet gan pievienots vēlāk no cita konteksta, proti, tas ir tā saucamais antīkais un nerakstītais regulējums mājsaimniecībās, kas piemērots draudzes videi. Šis regulējums senās pasaules ģimenes dzīvē sievieti ekskluzīvi pakļāva vīrietim. Taču, kā zināms,
Pāvila veidotājās draudzēs valdīja citādas vērtības: pulcējās gan vīrieši, gan sievietes, gan vergi, gan brīvie, gan jūdi, gan grieķi un visi tika uzskatīti par Dieva bērniem, kuru garīgā izcelsme svarīgāka par fizisko izcelsmi vai sociālo statusu.
Šāda pieeja – attiecināt antīkās ģimenes normas uz kristiešu draudzi – atrodamas vēl tikai Pāvila pirmajā vēstulē Timotejam. Taču abas vēstules – Timotejam un arī Titam – tiek uzskatītas par tādām, kuru autors nav bijis pats Pāvils, jo tapušas labu laiku pēc Pāvila nāves un tāpēc tiek dēvētas par Pastorālajām vēstulēm. Tās atšķiras no
Pāvila izpratnes par kalpošanu un draudzi kā organismu, ko tur kopā nevis pakļautība un paklausība, bet gan vienlīdzība un līdzvērtība visu organisma locekļu vidū.
Pakļautības un paklausības tēma draudzēs kļuva aktuāla tikai otrajā paaudzē, kad tās sāka institucionalizēties un atspoguļot tās iekšējās un ārējās struktūras, kas tā brīža sabiedrībā bija aktuālas.
LASI VAIRĀK
JAUNĀKIE KOMENTĀRI